Szuperérzékeny vagy? Ezek a táplálékkiegészítők megváltoztathatják az életed! (1. rész)



Nagy előny, ha tudod, hogy te is szuperérzékeny vagy, de igazán akkor tudod kiaknázni az ebben rejlő lehetőségeidet, ha tudod, miként támogathatod a leghatékonyabban a te különlegesen érzékeny tested és lelked.

Amikor megtudtam, hogy lányom és én is erősen szuperérzékenyek vagyunk, én már egy súlyos krónikus betegséggel (fibromyalgia) küzdöttem. Megdöbbentett a panaszaim és a szuperérzékenységem közötti szoros összefüggés, valamint az is, hogy lányom megannyi lelki problémája, mint pl. a csecsemő kori álmatlansága, vagy szociális kapcsolatainak jellegzetességei is ebben gyökeredzett.

Kutatásba kezdtem: miként lehet könnyebbé, élhetőbbé tenni az életünket.

A magyar szakirodalom igen szegényes, de német nyelven már jóval több szakkönyvet és cikket találtam, amik konkrét megoldási javaslatokkal szolgáltak. Ilyen volt többek között a célzott és személyre szabott mikrotápanyag-pótlás is.

Táplálkozási-, mikrotápanyag és D-vitamin tanácsadó vagyok. Azt vallom, hogy amennyire csak lehet, fedezzünk természetes táplálkozáson keresztül a számunkra szükséges makro- és mikrotápanyagokat. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy ezt a jelenlegi természeti, gazdasági, élelmiszeripari körülmények és életmódunk már nem teszik maradéktalanul lehetővé, ezért szükségessé válik a hiányzó mikrotápanyagokat visszapótolni, a hiányállapotokat megszüntetni.

Különösen igaz ez a szuperérzékeny emberek esetében, ahol jellemzőek az átlagostól eltérő idegrendszeri reakciók és emésztési funkciók (pl.: magas ingerlékenység, „szűretlen” információfeldolgozás, magas koncentrációjú neurotranszmitter termelődés, az emésztőrendszer fokozott érzékenysége stb.)

Nekünk szuperérzékenyeknek megfelelő figyelmet kell fordítanunk arra, hogy sejtjeink, anyagcsere-folyamataink a megfelelő táplálékkiegészítőkkel támogatottak legyenek.

Az alábbiakban olyan táplálékkiegészítőket találsz, amik kifejezetten szuperérzékeny embereknek javasoltak. A konkrét mennyiségeket érdemes minden esetben szakemberrel egyeztetve teljesen személyre szabni, minjd a hiányállapotokat, mind a visszapótlást vérvizsgálattal mérni, követni.

Fontos: Ezek a táplálékkiegészítők nem helyettesítik a változatos és széles spektrumú, személyre szabott táplálkozást, hanem szükségszerűen kiegészítik azt. Bármilyen konkrét egészségügyi panasz esetén fordulj orvoshoz.

D3 vitamin + K2 vitamin + Magnézium



D3 vitamin
A hormonképződéshez, immunrendszer megfelelő működéséhez, csontok egészségéhez (csontritkulás megelőzésében), izmok és idegrendszer optimális működéséhez (meg ezeregy más folyamathoz) elengedhetetlen.

Számtalan, különböző országban végzett tanulmány bizonyította, hogy a Föld lakossága erősen D vitamin hiányos, és sok krónikus betegség alapul ezen a D vitamin hiányon. (Megdöbbentő, hogy olyan országok lakosságára is jellemző a D vitamin hiány, ahol egész évben magas a napsütéses órák száma.) Ajánlom Prof. Dr. Jörg Spitz előadását meghallgatni ebben a témában IDE KATTINTVA (német nyelvű). 

Hogyan pótold helyesen?

Ha van rá lehetőséged, érdemes egy D3-vitamin szintet méretni vérből. (Erre már külön öntesztet is lehet vásárolni, de ha jó fej a háziorvosod, tőle is kérheted. Laborleletekben az alábbi elnevezéssel találhatod: 25-Hidroxy-Vitamin-D; 25-OH-Vitamin D, esetleg kolekalciferol.) Arra figyelj, hogy a vérminta adása előtti 3 nap ne vegyél be D vitamin készítményt, mert az befolyásolhatja az eredményt.

Fél évente érdemes visszamérni, milyen szinten van a D vitamin a vérben, ez a legbiztosabb módja a D vitamin szint ellenőrzésének. (Fontos hogy a normál értéken belül is minimum középértéken legyen, az számít egy szuperérzékeny esetében elfogadhatónak. Ha további kérdésed volna, keress bizalommal.)

K vitamin
Bár zsírban oldódó vitamin, sokáig nem tudja raktározni a szervezetünk. A D vitamin hasznosulásához elengedhetetlen, ebben rejlik legnagyobb szerepe, amit jelen cikkemben most kiemelnék. Az előbbiekből következik, hogy a csontritkulás megelőzésében is kulcsfontosságú.

Magnézium
A magnézium az idegrendszer és az izmok működéséhez elengedhetetlen ásványi anyag. A túlzott stresszel járó életvitelünknek köszönhetően jóval nagyobb mennyiségre van belőle szükségünk – pláne szuperérzékenyként – mint amit étkezés útján be tudunk juttatni a szervezetünkbe, ezért pótlása kiemelten fontos.

A magnéziumhiány tünetei lehetnek többek között az izomfájdalmak, izomgörcsök, izomfeszülés, fáradékonyság, idegesség, depresszióra való hajlamosság.

A fenti 3 mikrotápanyagot együtt érdemes bevenni, mert támogatják egymás felszívódását illetve hatását.

A cikk folytatását, melyben a további kiemelten fontos mikrotápanyagokra, köztük egy kevésbé ismert és alkalmazott “Joly jokerre” is kitérek, később olvashatod itt a blogomban. Ha értesülni szeretnél az újabb szuperszenzibilitást érintő bejegyzéseimről, ITT jelentkezhetsz.


(Szerző: Frankó Márta táplálkozási tanácsadó, D vitamin és mikrotápanyag tanácsadó)