A lépésszámláló applikációk csapdája


Neked napi hány lépésre van beállítva az okosórád/fitness trackered? Milyen céllal választottad ki az aktuális lépésmennyiséget? Mi alapján döntöttél pont e mellett az érték mellett? Összeegyeztethető az önmagadnak állított napi feladat a céljaiddal, aktuális egészségi állapotoddal?

“A lépésszámlálóm szerint 6000 alatt egy napom sem telik el.”
– mondták már nekem nagyon büszkén olyan (túlsúlyos) ügyfelek, akik nem értették, miért nem fogynak ennyi mozgás és következetes diéta mellett.

Egy hosszú séta, vagy az egész napos lótás-futás ugyan megterhelő lehet, természetesen energiaigényes is, talán még egyfajta zsibbadást is érezhetsz esténként a lábaidban tőle, de teljesen másként veszi igénybe a szervezetedet, mint egy célirányos edzés.

A teljesség igénye nélkül nézzük, mi a különbség, ha edzel:
Más tartományban, intenzívebben dolgozik a szíved, “kitágul” az érrendszered, erősebben feszülnek meg az izmaid, és nem csak nagyobb lesz az energiafelhasználásod egységnyi időre levetítve, hanem teljesen más anyagcserefolyamatok indulnak be a szervezetedben, mint az egész napos “talpalástól”. Másfajta enzimek, hormonok termelődnek, és attól függően, milyen edzést csináltál, fejlődnek/változnak egyes szervrendszereid: szív-és érrendszered, légzőszervrendszered, nyirokkeringésed, idegrendszered, vázizomzatod.

ÖSSZEGEZVE :
JOBB LESZ A FIZIKÁLIS ÉS MENTÁLIS TERHELHETŐSÉGED, ÁLLÓKÉPESSÉGED, SZERVEID OXIGÉN- ÉS SEJTJEID TÁPANYAGELLÁTÁSA; FITTEBB ÉS FIATALOSABB LESZEL.

Nem egy olyan dolgozó anyukával találkoztam már, aki túlsúlyos volt annak ellenére, hogy munkaköre szerint egész nap mozgott (pl. pincérnő, ápoló)… Amikor arról beszélgettünk, hogy mi a véleménye rendszeres edzés beiktatásáról az életébe, nagyra nyitott szemmel néztek rám (és valószínűleg őrültnek hittek). “Még ennél is többet mozogjak??? Már így is hulla fáradt vagyok egy műszak után!”

Azok, akik rendszeresen sportolnak, sokkal jobban bírják a hétköznapi munkát is. Egy fittebb szervezetnek ugyanis alig kottyan meg ugyan az a napi mozgásmennyiség, mint egy edzetlennek. A munkával járó, általában egyoldalú mozgásforma, vagy az ülőmunkát végzőek “görnyedése” gyakran okoz aszimmetriát a vázizomzat sérülékeny rendszerében, mely különféle panaszok, mint pl. váll-, hát- vagy derékfájás megjelenéséhez vezethet.

Ugyan akkor a rendszeres edzéseknek óriási szerep jut nem csak egy egészséges testsúly és fittebb test megteremtésében, hanem a mentális felfrissülésben is. Stresszoldásra még mindig verhetetlen alternatíva a sport, ahol nem csak a napi felgyülemlett feszültségtől szabadulhatunk meg, hanem önbizalmunk és önismeretünk is jól fejleszthetjük. Végre tiszta időt tölthetsz el önmagaddal; a mozgásba fektetett idő és energia többszörösen megtérül.

Ha még nem tudod, milyen sportág volna számodra megfelelő, olvasd el EZT a blogbejegyzésemet.