“Miért nem fogyok?!” Tévhitek, melyekről jó, ha tudsz! 2. rész

Ha olvastad ennek a cikksorozatnak az 1. részét, megtudhattad, hogy az egész napos “rohanás”, a rendszertelen étkezés és kimerítő túlvállalás nem fog neked segíteni a fogyásban. A mostani blogbejegyzésben egy másik tévhitről rántom le a leplet, melyet szintén gyakran hallottam már eddigi munkám során.

2. Tévhit:
“Este 6 után már nem eszek, elhagytam a fehér lisztet és a fehér cukrot, zsírszegényen táplálkozok. Csak teljes kiőrlésű lisztet használok és kicsi barna cukrot a kávémba. Desszertek helyett inkább gyümölcsöt eszek, mégsem fogyok.”

A köztudatban még mindig erősen tartja magát az a nézet, hogy este 6 után inkább ne együnk, ha fogyni akarunk. Az egészségmegőrzésben tevékenykedő szakemberek nem győzik helyre tenni ezt a tévképzetet az emberek fejében, de nem lehet róla eleget beszélni. (Nem csak Magyarországon, Németországban is ugyan ez a bevésődött infó, én eddig még nem tudtam rájönni, hogy alakult ki. Ha te tudod a választ, kérlek írd meg nekem! 🙂 )

Ha valaki fogyni szeretne, önmagában az a tény, hogy este 6 után nem eszik, nem fogja hozzásegíteni a fogyáshoz. Akinek az emésztőrendszere érzékenyebb az esti étkezésekre (értsd: sokkal nehezebben emészti meg az esti vacsorát, mint a többi étkezés során elfogyasztott ételt, és rosszat álmodik, nyugtalanul alszik emiatt), annak észszerű lehet nem közvetlenül elalvás előtt dugig ennie magát. De ettől még nem fog fogyni.
Ha valaki reflux-szal küzd, ott szintén megfontolandó, hogy lefekvés előtt hány órával és mit eszik, de itt sem a fogyás a cél, hanem az elfogyasztott étel gyomorból a nyelőcsőbe visszaáramlásának megakadályozása.

Gyakori, hogy a fogyókúrázóknak azt javasolják, este 6 után már csak “könnyű”, fehérjedús ételeket és zöldségeket fogyasszanak. Önmagában ez a szokás sem fog azonban fogyáshoz vezetni, ha nem egy jól átgondolt, egészségi állapotunknak megfelelő életmódot folytatunk.

A fehér liszt helyett teljes kiőrlésű liszt használatával szintén sok probléma merülhet fel. Egye több ember bélrendszere érzékeny a gluténtartalmú ételekre, aminek fő tünetei lehetnek a puffadás, székrekedés vagy hasmenés, fejfájás, a kellemetlen közérzet, hogy többet ne is említsek. A teljes kiőrlésű lisztekben a gluténtartalom még magasabb, és sokkal gyakoribb a gombák elszaporodása is a hántolatlan gabonaszemeken, ez a kettő nem túl egészséges kombináció. Ha pedig a termék nem bio, a növényvédő szerekből is kapunk egy porciót minden lisztestasakba, hiszen a mag korpa részét is beleőrlik a végtermébe.

Ha valaki nem gluténérzékeny, a teljes kiőrlésű gabona magasabb rosttartalma – amennyiben napi szinten fogyasztjuk – ennek ellenére is emésztési gondokat. Másik veszélye, hogy vitamin és ásványi anyag hiányhoz is vezethet, ugyanis megköti ezeket a számunkra fontos anyagokat, melyek a rostokkal együtt távoznak a szervezetünkből.
Ha mindez nem volna elég, nézzük meg egy tk. liszt és egy sima fehérliszt tápanyagösszetételét, valamint glikémiás indexét is. Komoly a különbség? Valójában elenyésző, ami fogyókúra szempontjából irreleváns.

A barna cukor illetve nádcukor sajnos ismét nem egy megfelelő alternatíva, ha fogyni szeretnénk. Glikémiás indexe 68, ugyan úgy, ahogyan a kristálycukoré is, kalóriaértékük is azonos. A vércukorszintet azonnal megemeli, ahogyan az összes egyszerű szénhidrát, ami végső soron visszatérő éhségrohamokhoz fog vezetni, és megnehezíti a fogyást.

Mindezt lehetne tovább részletezni, de ennek a célja csupán a figyelemfelkeltés: ha fogyni szeretnél, ne “szájhagyomány útján” tedd, ilyen-olyan fórumokban felröppenő tuti tanácsokat követve. Edző és életmódmentorként túl sok kudarcba fulladt próbálkozásról hallottam már, ezt szeretném most megspórolni neked. Fordulj szakemberhez, aki figyelembe fogja venni a te egyéni igényeidet, egészségi állapotodat, lehetőségeidet, és aszerint fog segíteni az életmódváltásban, ahogyan az számodra valóban kivitelezhető, hasznos és egészséges.